Superfoods | Wat is het + review!

DSC01075

Disclaimer: dit artikel is een keer eerder online geweest, maar is per ongeluk verwijderd. Het kan zijn dat je het dus al een keer hebt gezien. Ik heb al meerdere keren artikelen geschreven over gezond eten en een paar keer is daar het woord ‘superfoods’ in voorgekomen. Jullie gaven aan dat jullie dit een interessant onderwerp vinden en er graag meer over wilden horen. Ikzelf vind het leuk om er over te schrijven dus… win-win situatie! Van een webshop waar ze superfoods verkopen heb ik een paar producten opgestuurd gekregen. In dit artikel vertel ik wat superfoods zijn, waar je ze beter wel en niet kunt kopen, een lekker recept en tot slot mijn ervaringen/een review over 2 producten. Ben je dus benieuwd naar de nieuwe hype, maar weet je er nog niet zoveel vanaf? Lees dan even verder! PS: Dit is een lekker lang artikel ;D

DSC00851

Wat zijn Superfoods nou precies? Waarom doet iedereen er tegenwoordig aan?

Sinds een tijdje is het eten van superfoods een echte hype in Nederland. Gezond eten wordt steeds populairder en mensen willen graag afvallen. Er bestaan tientallen soorten diëten, je mag geen koolhydraten, je mag geen zuivel of je mag absoluut geen toegevoegde suikers. Maar tegelijkertijd werd je op de basisschool al vertelt over de schijf van 5: iedere dag zoveel gram brood, kaas, noem maar op. Mensen weten tegenwoordig niet zo goed meer wat er nu wel en niet mag en hoe je een dieet lijdt waarbij je toch genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.

Superfoods zijn producten zoals groenten, fruit, zaden, bessen enzovoort die een heleboel voedingsstoffen bevatten! Je hebt als mens namelijk voedingsstoffen nodig om je lichaam goed te laten werken. Nu heb je vast wel geleerd dat je veel groenten en fruit moet eten en niet te veel mag snoepen. Maar om werkelijk elke dag twee stuks fruit en twee ons groente binnen te krijgen is voor veel mensen best wel lastig.

De meeste gezonde producten bevatten ongeveer 2 à 3 dingen die goed zijn voor je gezondheid. Superfoods bevatten er meestal veel meer, zo’n 10 à 12 voedingsstoffen. Dat kunnen verschillende dingen zijn zoals mineralen, vitaminen, aminozuren en antioxidanten. En dat is nu net wat je lichaam nodig heeft! Veel mensen vinden het tegenwoordig dus makkelijk om de dag te beginnen met superfoods: je hebt dan al een heleboel voedingsstoffen binnen voor de rest van de dag zonder dat je ontzettend veel moet eten.

Superfoods zijn er in alle soorten en maten. Je hebt bijvoorbeeld bessen, zaden, gedroogd fruit, pollen, olie en gras, maar ook een simpele avocado of broccoli wordt gerekend onder superfood! Steeds meer mensen bakken tegenwoordig in kokosvet, dit is vele malen gezonder dan boter. Ikzelf heb het ook, zie de foto hierboven. Het zijn over het algemeen producten die 100% natuurlijk zijn en dus vol zitten met gezonde voedingsstoffen. Het betekent NIET dat je met een paar portie superfoods genoeg eten voor de rest van de dag hebt. Nee, het is een toevoeging aan je gezonde eetpatroon.

Waar kan ik superfoods kopen?

Omdat het zo’n hype is verkopen steeds meer ‘normale’ winkels als Kruidvat, Albert Heijn, Xenos en zelfs Action superfood. Veel mensen zien het in de schappen en denken: ‘Hey, laat ik gezond doen!’ waarna ze wat inslaan. Echter zijn de producten daar niet biologisch zoals de eigenaresse van voordeligsuperfood.nl mij uitlegde. In de superfoods van de Xenos, Albert Heijn, Kruidvat, Action, enzovoorts zitten namelijk bestrijdingsmiddelen, vaak een heleboel, wat slecht voor je is. Juist ja, je koopt het o zo gezonde superfood maar slaat tóch de plank mis! Misschien betaal je soms iets meer voor biologische superfood, maar dit is dus de (belangrijke) reden. Een webshop waar ze heel veel verschillende soorten superfoods hebben is de webshop van Miranda. Kijk daarvoor even HIER. Miranda van voordeligsuperfood heeft mij drie producten opgestuurd waar ik er in deze blogpost twee van review. Binnenkort komt er een heerlijk recept online met het derde product!

De witte moerbeibes

DSC01080

DSC01078

Nieuw intro

Zoals ik al zei zijn er een heleboel verschillende soorten superfoods waaronder bessen. Ik heb de moerbeibes gekregen en getest en ik ben zeer positief. Ik niet alleen trouwens, mijn broertje snackt er zelfs van als ik weg ben.

In de zak hierboven zitten 300 gram witte moerbeien en van te voren wist ik totaal niet wat ik ervan moest verwachten. Op de voorkant stond al heel wat informatie, bijvoorbeeld over de voedingswaarde en manieren om het te eten. Ik heb het nog even op een rijtje gezet voor jullie voor als je het niet goed kan lezen op de afbeelding.

Wat zit er in 100 gram witte moerbeien?
  • Energie: 146 kJ (43 Kcal)
  • Koolhydraten: 34.9 gram
  • Vet: 3.3 gram
  • Eiwit: 4.8 gram
  • Water: 87.7 gram
  • Vitamine C: 36.4 mg
  • Riboflavine (vitamine B2): 0.1 mg
  • Nicotinezuur (vitamine B3): 0.6 mg
  • Vitamine B6: 0.1 mg
  • Calcium: 39 mg
  • IJzer: 1.9 mg
  • Magnesium: 18 mg
  • Fosfor: 38 mg
  • Kalium: 194 mg
  • Natrium: 10 mg
  • Zink: 0.1 mg
  • Koper: 0.1 mg

Hoe smaakt het?

Ik vind het te vergelijken met rozijnen. Qua smaak ook, het is een soort van verharde, knapperige rozijn. En ik ben dol op rozijnen!

Hoe kan ik het toevoegen aan mijn eetpatroon?

Zo, dat is nog eens een rijtje gezonde dingen! Precies, nu zie je hoeveel voedingsstoffen er werkelijk in zitten. De moerbeien kun je gelijk ’s ochtends eten door ze bijvoorbeeld in je yoghurt of smoothie te doen. Ik doe dat in combinatie met andere superfoods, zoals lijnzaad wat ik hieronder review. Dan heb je gelijk een übergezond en sterk ontbijt! Maar ook een handje moerbeien als tussendoortje is een lekkere snack. Wat ik persoonlijk lekker vind als ik uit school kom is een bakje met stukjes appel, kaneel en moerbeien. Je kunt het overal doorheen gooien.

Wil jij de witte moerbeien ook uitproberen? Klik dan HIER, daar staat overigens ook meer informatie.

Lijnzaad

DSC01087 DSC01085 Nieuw intro1

En dan het lijnzaad. Dit zijn letterlijk zaadjes zoals je op de foto ziet, redelijk klein waardoor er heel veel in een zak zitten. Ook op deze verpakking staat van alles aangegeven. Lijnzaad helpt mee aan een goede spijsvertering (ja, dus ook bij het afvallen) en verkleint de kans op bepaalde ziekten. Daarnaast zul je zien dat je nagels, haar en huid opknappen door alle gezonde dingen erin. In lijnzaad zitten weer andere dingen dan in de witte moerbeien en zo verschillen alle soorten superfoods eigenlijk van elkaar.

Hoe smaakt het?

Ik vond niet dat lijnzaad echt een specifieke smaak had, je proeft het bijna niet. Aan de ene kant is dat een heel groot voordeel natuurlijk, als je weinig lust kun je dit prima eten.

Hoe kan ik het toevoegen aan mijn eetpatroon?

Ook lijnzaad is op verschillende manieren te eten, zoals ’s ochtends in je yoghurt of smoothie. Maar een handje zaadjes door het beslag van je cake, koekjes of muffins is een gezonde toevoeging voor je zelfgebakken creatie! Daarnaast heb ik het ook door de sla gegooid, je merkt het bijna niet, terwijl je gelijk wel een hoop voedingsstoffen binnenkrijgt. Er staat een recept online waar ook lijnzaad in terugkomt. Klik voor dat artikel HIER. Ben jij nu benieuwd naar het lijnzaad? Kijk dan even HIER, waar nog meer informatie staat.

DSC01091

Dankjewel voor het lezen. Ik ben benieuwd wat jullie van dit soort artikelen vindt, laat het dan ook gerust achter in de comments.

Advertenties

Laat je reactie achter!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s